Život v UK, díl desátý. Cykloměsto (část druhá)

Kluci a holky z Auto*Matu by tu mazali kola nadšením, z hlediska rozšířenosti městské cyklistiky je Cambridge na špici v rámci Velké Británie, v dálce za ní je Oxford a pak dlouho nic. Je to ale fakt dobrá věc?

Je to tu takové veselé. Po příjezdu na nádraží uvidíte obrovské dvoupatrové parkoviště na kola. V kancelářích v okolí budou boudy na kola zaměstnanců. Před velkým kostelem v centru je vyhrazené parkoviště pro návštěvníky. Před univerzitní knihovnu zaparkujete několik desítek kol. Před univerzitou je kapacita několikanásobně větší.

Parkování u kostela

Parkování u kostela

Jak? Proč?

Předně si člověk musí uvědomit, proč to tu tak funguje. Důvodů je několik:

  1. Jsme univerzitní město, k necelým sto tisícům obyvatel připočtěte pár desítek tisíc studentů. Ti zpravidla nemají peníze na auto.
  2. Cambridge je placaté maloměsto. I chůzi ho přejdete za chvilku, na kolo ideální.
  3. Historické centrum má zpravidla třicítku nebo padesátku, to se dá jezdit přímo na silnici (ve městě žádné cyklostezky nejsou). Na silnicích s větším limitem ke kraji města jsou zpravidla podélné cyklostezky nebo široké cyklopruhy.
  4. Nefunguje tu MHD. Z Prahy jsem rozmazlený opravdu výbornou MHD (než začnete hejtovat, tak se na chvilku zamyslete nad svojí reakcí), tady je ale virtuálně neexistující. Za dva roky jsem v autobusu nebyl ani jednou. Co jsem tak slyšel či pozoroval, používají je zpravidla obyvatelé okolních vesniček na dojíždění do práce.

Na vlastní nebezpečí

Vzhledem k takové rozšířenosti cyklistiky tu máme újmy na zdraví i majetku. Osobně znám hned několik lidí, kteří skončili v nemocnici kvůli kolizi. Zpravidla s autem, jednou to byla kolize s nečekaným chodníkem :) Sám jsem po nehodě skončil na hromadě ibuprofenů a musel k zubaři, ale chyba byla na mojí straně.

Nebezpečí tu vzniká z vícero důvodů. Často bezohlednost cyklistů, bezohlednost motoristů, nejhorší je kombinace obojího. Může to být taky prostá neschopnost jezdit na kole. Často také ke stabilitě přispívá větší nálož. Jak poznamenal Mirek (viz níže), na kole toho člověk tolik neodveze. A když závisíte na kole co se týče nákupů nebo nedejbože stěhování, může to vést k docela prekérním situacím. Vozit dítě nebo tři jsem taky viděl.

košík Gala

Co se týče materiální újmy, ukradne se tu asi 2000 kol ročně. Tedy tolik jich je nahlášeno. Vzhledem k průměrné ceně místních bicyklů bych se nedivil, kdyby opravdový počet byl ještě vyšší.

Zločin Zločin

V sukni, smokingu i minisukni. A za každého počasí

A jelikož tu kolo používáme na přesun neustále, často uvidíte lidi v různém oblečení. Od naprosto cyklistického, přes normální až po obleky, smokingy nebo slečny v sukních a botách s jehlama.

Typická cyklofašistka

Typická cyklofašistka

A pokud byste chtěli namítat, že to je o penězích, tak věřte, že všichni naši seniorní zaměstnanci jezdí do práce na kole. Včetně pána, který příští pátek jde do důchodu. A někteří zdolávají i 30 km každým směrem. (Ano, sprchy máme.)

Občas může být překážkou počasí, to ale není žádná výmluva, když někam musíte dojet (práce, přednáška). Obzvlášť v dešti je radost jezdit, často se ani nemůžete vyhýbat loužím, protože auta jezdí dost natěsno. A pokud nemáte blatníky jako já, může to být dvojí sranda (a příjemné ochlazení).

Pršelo

Pršelo

Sníh, zima, kroupy, nic z toho vás tedy nemůže nějak překvapit nebo zabránit cestě.

Sněžilo

Sněžilo

 Vše není tak růžové

I přes to všechno nejsem úplný fanda takovéto podoby cykloměsta. Někdy příště se rozepíšu, proč jsem proti nějaké větší cyklorevoluci v Praze. Pro tentokrát vás už ale nechám.