Život v UK, díl druhý. Koleje

Moc svobody jsem si po příjezdu neužil, škola mi začala hned po pár dnech, dokonce měsíc před začátkem semestru. Jelikož jsme jako magisterští ekonomové měli různé předchozí vzdělání, měli jsme třítýdenní refresher v matematice, statistice a ekonometrii. Zábava začala. Nejprve ale o kolejích.

Když přijedete do Cambridge, univerzitu byste hledali docela těžko, je totiž rozeseta po celém městě. Podobně jako Univerzita Karlova je ta místní ve všech částech města a občas i mimo něj. Trochu jinou roli tu ale hrají koleje. Každý student i vyučující je součástí koleje a oproti Česku to není jen ubytovna a stravovací zařízení. Každá kolej má vlastní bar, posilovnu, knihovnu, veslařský klub (a další sportovní kluby), zázemí pro slavnostní večeře, obecně je život studenta spjat s kolejí. Je to ale zároveň i akademické pracoviště. Kolej samotná nabírá studenty, k pohovoru tedy jdete tam, stejně tak tam máte určitou část vyučování, zejména na bakalářské úrovni, promoci a poplatky za studium jde taktéž skrz váš nový domov.

Tento způsob kolejního uspořádání je jen na třech univerzitách v UK, tedy nic moc rozšířeného. Je to velmi historická záležitost, značná část kolejí je ze 13. a 14. století. Koleje se do určité míry profilují a absolventi často uvádí, na které z nich studovali (zejména pokud jde o studenty z Trinity College). Historicky také koleje kumulují majetek, některé z nich opravdu obrovský, který jim dovoluje dotovat určité aktivity a žít si trochu nad poměry ostatních.1 Jedna z nejbohatších, právě Trinity College, kupříkladu vlastní O2 Arénu v Londýně nebo polovinu Teska - ne jednoho obchodu, celého koncernu (v hodnotě 15 mld Kč!).

Kolejím vlastně patří velká část města. Spoustu pozemku má sama univerzita, ale lukrativní místa na ubytování a jiné prostředky kolejí jsou právě v jejich vlastnictví. Všechny ikonické části města patří jedné z 31 kolejí. Většinou jde o majetek těch velkých a starých kolejí, které byly založeny mezi 12. stoletím a koncem 16. století. Druhá polovina, tzv. “nové” koleje jsou z 19. a 20. století a jde zpravidla o malé a nepříliš majetné entity.

Členství na určité koleji není automatické - jak jsem psal výše, pohovory a jiné akademické záležitosti jsou v rámci koleje (až na výjimky, např. některé magisterské obory). Být členem určitých kolejích vám může pomoci akademicky či co do kontaktů, pro spoustu lidí to je spíše o prestiži. Mladí kariéristi by nejradši skončili v St. John’s nebo Trinity, protože tam budou mezi svými. Starší pragmatici vybírají podle dostupnosti stipendií2 a obecně prostředí. Máme tu totiž koleje pro tzv. mature students, musí vám být alespoň 21 při nástupu, pak tu jsou koleje pro graduates (magistři a doktorandi) a v neposlední řadě koleje pro ženy.

No a pak jsou blbci jako jsem já, kteří si na přihlášce žádnou kolej nevybrali. 3 Takže moje přihláška různě pendlovala, až z moudrého klobouku vytáhli jednu malou college pro mature studenty. Brzy budeme slavit 50. výročí založení, jsme tak jen asi o 680 let mladší než ta nejstarší kolej.4 Mělo to svoje výhody. Jelikož nabíráme jen zkušené studenty, nepanuje u nás moc elitismus, nedocházelo (často) k nějakému excesivnímu opíjení a obecně se tam žije relativně spořádaně. Celý kampus je mimo centrum, takže máme dost klidu, což jsem ocenil zejména během zkoušek, na druhou stranu člověk musí často dojíždět, za každého počasí na kole, ale o tom zas jindy.

Mezi tyto nové koleje patří i ty ženské koleje. Obecně ženy jsou na univerzitě docela nové. Zatímco univerzita existuje přes 800 let, poprvé nabrala studentky až v roce 1869, právě do nově založené ženské koleje. Prvně ale dostávaly jiné tituly než muži a až v roce 1948 došlo ke sjednocení. Až roku 1972 začaly původně pouze mužské koleje nabírat i ženy a dnes už neexistuje jediná kolej exkluzivně pro muže. To vedou jen na té horší univerzitě.5

Tolik k životu na koleji. Příště trochu k samotnému studiu.


  1. Obrovské ohňostroje při květnových bálech (které se konají v červnu), zlevněné slavnostní večeře pro studenty nebo všudypřítomné víno.

  2. Bohatší koleje mají logicky více prostředků pro stipendia, ale i ty menší se často specializují na určité obory a mám pár kamarádů, kteří vyměnili mezi magistrem a doktorátem kolej jen kvůli zdroji peněz.

  3. Přihlášku jsem podával spíš ze srandy, takže jsem členství na koleji nijak nevěnoval pozornost.

  4. Na téhle koleji byl např. Milan Bruncvík, olympionik ve veslování a první český účastník slavné Boat Race mezi Cambridge a Oxfordem.

  5. Povinný vtípek na adresu Oxfordu? Check.